De afgelopen tijd spraken we over het belang van tools (‘de fiscale toolkit’) voor financieel en fiscaal professionals. Een kennisbank, rekentools, checklists, templates, ze zijn allen onmisbaar voor de moderne financieel professional. Er is echter één soort tool waar we het nog niet over hebben gehad en welke nog vaak onderschat of zelfs volledig genegeerd wordt: soft skills.
Bij financiële en fiscale beroepen wordt vaak de nadruk gelegd op analytisch denkvermogen, het hebben van financiële en/of fiscale kennis en het kunnen interpreteren van grote hoeveelheden data. Het klopt dat dit soort vaardigheden van wezenlijk belang zijn voor het goed functioneren van financieel professionals. Tegenwoordig wordt er echter meer verwacht. Zo moet er vaker gepresenteerd worden aan collega’s die minder financieel of fiscaal onderlegd zijn. Ook maken financieel professionals steeds vaker deel uit van crossdepartementale projectgroepen. Vaardigheden als empathie, luisteren, communiceren, presenteren en teamwork worden daarmee steeds belangrijker.
Soft skills maken opmars
Er is echter sprake van een (langzame) kentering. Op LinkedIn wordt bijvoorbeeld steeds vaker gesproken over het belang van soft skills voor het goed functioneren van bestuurders, managers en daarmee het succes van bedrijven.
“Soft skills like empathy and kindness are often viewed as a “nice to have” when in reality, they should be seen as a “must.” In fact, I believe they’re actually the hardest skills in business.” – Gary Vaynerchuk, Chairman VaynerX –
Ook voor financieel en fiscaal managers geldt dat deze vaardigheden steeds belangrijker worden. Daarom kijken we in dit artikel naar verschillende soft skills en hoe juist deze vaardigheden financieel professionals kunnen helpen in hun dagelijks functioneren. Aan bod komen onder andere het belang van goede communicatie, empathie en probleemoplossend vermogen.
Communicatievaardigheden
Communicatievaardigheden zijn – zowel binnen als buiten het zakenleven – essentieel voor goede relaties. Ze helpen bij het voorkomen van misverstanden en het bevorderen van samenwerking en vertrouwen. Gek genoeg werden goede communicatievaardigheden tot voor kort echter niet als essentieel gezien voor financieel professionals.
Door het veranderen van de functie van financieel en fiscaal manager, worden deze professionals tegenwoordig ook in staat geacht om complexe financiële concepten en analyses op een duidelijke en begrijpelijke manier te delen. Zowel binnen hun eigen team maar ook daarbuiten. Denk aan collega’s van andere afdelingen maar ook aan klanten, investeerders en toezichthouders. Talent voor cijfermatige analyse is dus niet meer voldoende als je je analyses en berekeningen niet kunt rechtvaardigen en begrijpelijk kunt uitleggen.
Empathie
Het is een veelvoorkomend misverstand dat functies die vooral gericht zijn op data en cijfers een afstandelijke aanpak vereisen waarbij empathie zelfs als zwakte wordt gezien.
Volgens psycholoog.nl is “Empathie (is) afkomstig van het Griekse woord empathia. Empathie is de vaardigheid om je in te leven in een situatie en gevoelens van een ander. Wanneer je empathisch vermogen hebt, kan je emoties van een ander beter begrijpen en aanvoelen. Hierdoor verloopt de communicatie met een ander vaak beter. Empathisch vermogen geldt zowel voor verbale als non-verbale communicatie. Het is een onderdeel van je emotionele intelligentie. “
Dat klinkt misschien wat zweverig maar ook voor de financieel professional is empathie een onmisbare vaardigheid. Het stelt je namelijk in staat om je in te leven in de behoeften, zorgen en perspectieven van je collega’s, klanten en andere belanghebbenden. Als de kwartaalcijfers een grote stijging hebben laten zien, zal de gemoedstoestand van bepaalde collega’s net even anders zijn dan wanneer deze juist een grote duik naar beneden hebben genomen. Empathie helpt je om van dit soort verschillen bewust te zijn waardoor jij jouw gedrag en manier van communiceren weer op kunt aanpassen. In z’n algemeenheid geldt dat beter luisteren, beter (proberen te) begrijpen en reageren op de behoeften van anderen, zal resulteren in betere interne en externe relaties en een betere werkomgeving.
Teamwork
Financiële projecten en initiatieven vereisen steeds vaker samenwerking tussen verschillende teams en disciplines binnen een organisatie. Het vermogen om effectief in een team te werken, ideeën te delen, conflicten op te lossen en gezamenlijke doelen na te streven, is daarom ook van steeds groter belang voor financieel professionals. Sterke teamworkvaardigheden dragen bovendien bij aan een cultuur van samenwerking en innovatie, wat essentieel is voor het behalen van succes op lange termijn.
“The best ideas come from people who are talking to each other.” – Steve Jobs –
Leiderschap
Leiderschap is op zichzelf natuurlijk geen soft skill. Maar soft skills zijn wel onlosmakelijk verbonden met effectief en succesvol leiderschap. Of het nu gaat om het leiden van een projectteam, het coachen van (junior) medewerkers of het adviseren van klanten, goede leiderschapsvaardigheden zijn onmisbaar voor financiële professionals op alle niveaus van een organisatie. Goed en effectief leiderschap is feitelijk onmogelijk zonder empathie of een van de andere hier benoemde soft skills. Goed leiderschap vereist immers het vermogen om anderen te inspireren, te motiveren, te begrijpen en te begeleiden.
“One of the key components of being an effective leader is recognizing your employees’ humanity. That means understanding that each of your employees is their own person with their own unique needs, desires, and ways of showing up in the workplace, and knowing that any of those things can change at any time based on where that person is in their life. How can you navigate this? Start by deploying empathy and compassion.” – Gary Vaynerchuk, Chairman VaynerX –
Probleemoplossend vermogen
De wereld om ons heen verandert in rap tempo. Geopolitieke en macro-economische veranderingen kunnen een enorme impact hebben op bedrijven. Financiële professionals worden dan ook steeds vaker geconfronteerd met complexe problemen en uitdagingen die creativiteit, flexibiliteit en analytisch denken vereisen. Het vermogen om effectief problemen te identificeren, te analyseren en op te lossen is daarom vandaag de dag onmisbaar voor succes in de financiële wereld. Soft skills zoals probleemoplossend vermogen maar ook flexibiliteit en aanpassingsvermogen, dragen bij aan het vermogen van financieel professionals om effectief om te gaan met een steeds grotere onzekerheid en een steeds sneller veranderende wereld.
Financieel professionals kunnen niet zonder soft skills
Soft skills vormen een essentieel onderdeel van de toolkit voor de moderne financieel en fiscaal professional. Helaas wordt het belang ervan nog te vaak over het hoofd gezien of onderschat. Het is daarom van belang dat we gaan erkennen dat soft skills net zo belangrijk zijn voor financieel professioanls als analytische vaardigheden en dat we daar ook in investeren. Door het ontwikkelen en versterken van soft skills kunnen financiële professionals immers niet alleen hun eigen succes vergroten, maar ook een substantiële bijdragen leveren aan het succes en de groei van hun organisaties.
Financieel professionals kunnen ook niet zonder Nextens
Naast onze content hebben we bij Nextens meerdere tools voor je in petto. Zo hebben we een handige fiscale kalender voor je. Deze kun je eenvoudig gratis downloaden. Wil jij weten welke tools Nextens nog meer voor jou beschikbaar heeft? Maak dan een afspraak met een van onze experts. Zij leggen je graag uit hoe onze tools ook jouw bedrijf verder kunnen helpen.
Wil jij het overzicht over alle belangrijke fiscale deadlines?