Verleng fiscale voordelen voor elektrische auto’s

In de afgelopen jaren zijn elektrische auto’s een steeds populairder alternatief geworden voor traditionele auto’s. De Nederlandse overheid heeft deze overgang aangemoedigd door verschillende fiscale voordelen te bieden. Voor veel mensen maken deze voordelen het verschil tussen overstappen op elektrisch rijden of kiezen voor een traditionele auto. Met de oplopende klimaatdoelen en de roep om vermindering van CO₂-uitstoot, rijst de vraag: zouden de fiscale voordelen voor elektrische auto’s moeten worden verlengd?

Afname fiscale voordelen

In het verleden is de aanschaf van elektrische auto’s fiscaal gestimuleerd. Zo bedroeg de bijtelling voor privégebruik van een elektrische auto in de jaren 2013 – 2015 0%, in de jaren 2016 – 2018 4%. In 2019 is een prijsplafond ingesteld van € 50.000. Boven dit prijsplafond gold een bijtellingspercentage van 22%. In de daaropvolgende jaren is het prijsplafond jaarlijks naar beneden bijgesteld en is het lage bijtellingspercentage jaarlijks verhoogd. De tendens die zichtbaar is, is dat de fiscale voordelen voor elektrisch rijden langzaam aan verdwijnen.

De huidige korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt met ingang van 2025 beperkt tot 5% tot een prijsplafond van € 30.000 en vanaf 2026 vervalt de korting helemaal.

Bijtelling relatief hoog door hoge catalogusprijs

Elektrische auto’s hebben veelal een hoge catalogusprijs, waardoor de bijtelling relatief gezien hoog is. Door de lage bijtellingspercentages in het verleden was het financieel aantrekkelijk om een elektrische auto aan te schaffen of te leasen. De gunstige bijtellingsregels gelden voor een periode van 5 jaar. Na deze 5 jaar vervalt de korting en wordt de bijtelling berekend tegen het reguliere bijtellingstarief zoals dat gold in het jaar van aanschaf (22% of 25%).

Met ingang van 2025 wordt de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting stapsgewijs afgebouwd en zal BPM verschuldigd zijn bij de aanschaf van elektrische auto’s.

CO2-uitstoot

Bij het produceren van elektrische auto’s is de CO2-uitstoot hoger dan bij het produceren van auto’s met een verbrandingsmotor. Dit wordt veroorzaakt door de productie van de accu. Echter, doordat bij het rijden van elektrische auto’s geen CO2-uitstoot is, is de totale uitstoot over de levensduur van de elektrische auto lager dan bij een auto met een verbrandingsmotor.

Doordat de fiscaal gunstige bijtellingsregels na 5 jaar eindigen is het niet langer financieel aantrekkelijk om een elektrische auto te rijden. De praktijk wijst uit dat de leasemaatschappijen met de elektrische auto’s blijven zitten, met als gevolg dat het emissievrij rijden beperkt blijft tot 5 jaar. Het beoogde doel, het terugdringen van de CO2-uitstoot, wordt hierdoor niet bereikt.

Vooruitzicht

In mijn ervaring is het gebruiksgemak van een elektrische auto lager dan bij een auto met een verbrandingsmotor, vanwege het feit dat de rijafstand beperkt is en het opladen meer planning vereist dan het simpelweg tanken bij een tankstation. Bij het vervallen van fiscale stimuleringsmaatregelen vrees ik dat het gebruik van elektrische auto’s sterk zal teruglopen. De oorspronkelijk gewenste CO2-reductie wordt hierdoor niet gehaald.

Voorstel

Om optimale potentie uit de elektrische auto’s te halen en om de effectieve uitstootvrije jaren te verlengen is er een wijziging in de bijtellingsregels nodig, zodat het aantrekkelijk wordt om de elektrische auto’s van ouder dan 5 jaar te blijven rijden. Gedacht kan worden aan een lager bijtellingspercentage gedurende de gehele levensduur van de auto van bijvoorbeeld 12%.

Klimaatdoelstellingen en fiscale voordelen voor elektrische auto’s

De verlenging van deze fiscale voordelen draagt bij aan het halen van de klimaatdoelstellingen. Nederland heeft zich gecommitteerd aan de Europese doelstellingen om de CO2-uitstoot in de transportsector drastisch te verlagen. Elektrische voertuigen spelen hierin een essentiële rol. Door de voordelen te verlengen, blijft de overheid bijdragen aan de noodzakelijke verduurzaming van mobiliteit. Het lijkt duidelijk dat fiscale voordelen een grote rol hebben gespeeld in het succes van elektrisch rijden tot nu toe. Om dit succes verder te versterken en te verduurzamen, lijkt een doordachte verlenging van deze voordelen een waardevolle investering in de toekomst van schone mobiliteit.

De auteur drs. C.N. (Kees) Kwakman is als senior belastingadviseur werkzaam bij Contaxus Belastingadviseurs & Accountants te Volendam. Auteur rijdt zelf niet (meer) elektrisch.

Een Blik op Fiscaliteit

Hét fiscale magazine van Nederland. Met interviews, trends en praktische artikelen.

The post Verleng fiscale voordelen voor elektrische auto’s appeared first on Nextens.