De manier waarop we ondernemen en zaken doen verandert in razend tempo. Mede onder invloed van Kunstmatige Intelligentie (AI). Over de impact en de (on)mogelijkheden van AI en fiscaliteit in het bijzonder en het bedrijfsleven in zijn algemeenheid, spraken we met Rron Nushi, Product Manager AI bij Nextens, en in deze rol ook verantwoordelijk voor onze nieuwe AI-tool Nextens Tex.
Hi Rron, bedankt dat je een momentje vrij hebt kunnen maken voor dit interview. Kun je kort uitleggen waar we het over hebben als we spreken over AI?
Zeker! AI, oftewel artificial intelligence (kunstmatige intelligentie), verwijst naar systemen die menselijke intelligentie nabootsen om taken uit te voeren. Hoewel AI al sinds de jaren ’50 bestaat, zijn met name de recente ontwikkelingen indrukwekkend, vooral door de enorme vooruitgang in rekenkracht. Dat is de laatste jaren namelijk enorm toegenomen én relatief goedkoop geworden. OpenAI en andere techgiganten hebben dan ook enorme hoeveelheden rekenkracht ingezet om complexe neurale netwerken te trainen. Hierin is vooral het gebruik van GPU’s (grafische procesoren) een gamechanger geweest. Deze zijn uitermate geschikt om deze modellen te trainen.
Welke trends en ontwikkelingen op het gebied van AI zie je momenteel?
We zien nu vooral een realistischer beeld van AI ontstaan, met de focus op integratie in bestaande tools en processen. We zijn de echte hype-fase een beetje voorbij.
Daarnaast wordt multimodale AI gezien als de “volgende grote stap” op het gebied van AI. Simpel gezegd zijn multimodale systemen in staat om meerdere soorten gegevensinvoer te verwerken waardoor ze nauwkeurigere resultaten kunnen produceren. Dus niet alleen maar tekst maar ook bijvoorbeeld afbeeldingen of video.
De manier waarop we met software omgaan gaat ook veranderen. Ik denk zelf dat je over een paar jaar bijvoorbeeld met Nextens praat alsof het een soort alwetende collega is. Spraak – bijvoorbeeld op het gebied van search – wordt sowieso steeds belangrijker.
Daarnaast worden AI-modellen kleiner en efficiënter, waardoor ze toegankelijker en kostenefficiënter zijn. De opkomst van Small Language Models bijvoorbeeld gaat een steeds grotere rol spelen. Zo kun je straks een efficiënt AI-model lokaal op je telefoon gebruiken terwijl de grotere modellen alleen voor complexe berekeningen en taken gebruikt zullen worden. Je krijgt daarmee ook een veel efficiënter gebruik van resources.
Ook regelgeving, zoals de AI Act van de EU, zal een grote rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling en het (verantwoorde) gebruik van AI. Hier is het laatste ook nog zeker niet over gezegd.
Welke uitdagingen zie je met de opkomst van AI?
Een grote uitdaging is natuurlijk bias in AI-systemen, omdat ze worden getraind op basis van historische data die vooroordelen kunnen versterken. Denk bijvoorbeeld aan Reddit. Dat is een grote bron van data en bevat een bak aan waardevolle menselijke input. Deze data is verzameld over een hele lange periode en de realiteit is dat niet alle data even accuraat is. Zo’n neuraal netwerk kan natuurlijk niet altijd bepalen welke informatie wel en welke niet correct is.
Daarnaast is privacy een belangrijk punt, vooral gezien de enorme hoeveelheden persoonlijke data die AI-systemen verwerken. Daarnaast zijn er zorgen over toezicht, zoals in China, waar AI werknemers kan monitoren op (in)activiteit. Het is daarom belangrijk dat we goed nadenken over hoe we deze technologieën op een verantwoorde manier kunnen en willen gebruiken. De EU werkt nu aan wetgeving voor een veilige en ethisch verantwoorde inzet van AI. Dit brengt natuurlijk op zichzelf ook weer genoeg uitdagingen met zich mee maar ook kansen. Vanuit RELX is ‘responsible’ AI bijvoorbeeld een van de basisprincipes bij het uitrollen van AI in alle business units. Dat geldt dus ook voor Nextens. Wij doen er dus juist ons voordeel mee.
Hoe heeft AI de manier waarop bedrijven opereren veranderd?
AI heeft bedrijven geholpen efficiënter te werken door processen te automatiseren en betere inzichten te bieden via data-analyse. Bedrijven kunnen nu snel grote hoeveelheden data analyseren om trends te ontdekken en strategische beslissingen te nemen. Daarnaast verbetert AI de klantenservice met chatbots en automatische systemen, wat weer leidt tot snellere en gepersonaliseerde klantervaringen.
Wat is de impact van AI op klantgedrag en klantervaring?
AI stelt bedrijven in staat hun klanten beter te begrijpen en sneller op hun behoeften te anticiperen. Dit leidt tot meer gepersonaliseerde marketing en een verbeterde klantervaring. Klanten verwachten vandaag de dag real-time reacties en op maat gemaakte aanbiedingen. En AI maakt dit mogelijk.
Bij Nextens krijgen we nu ook al veel signalen van klanten over het gebruik van AI en Nextens. Klanten verwachten van ons dat wij innoveren en ze verwachten bovendien een veilige Nextens versie van ChatGPT. Daar zijn we dan ook hard mee bezig.
Welke sectoren profiteren momenteel het meest van AI?
Sectoren zoals gezondheidszorg, financiën, retail en transport profiteren het meest. In de gezondheidszorg helpt AI bij diagnostiek en gepersonaliseerde behandelingen. Ons zusterbedrijf Elsevier heeft hiermee al een aantal prachtige producten gelanceerd. Dat is ook weer mooi voor ons want wij kijken natuurlijk graag mee met onze collega’s bij Elsevier om van ze te leren.
In de financiële sector verbetert AI bijvoorbeeld risicobeheer en fraudedetectie. De retailsector gebruikt AI voor voorraadbeheer en gepersonaliseerde marketing, terwijl de transportsector profiteert van AI in logistieke optimalisatie en autonome voertuigen.
Ik denk uiteindelijk dat alle sectoren waar software gebruikt wordt zullen veranderen. AI verandert immers hoe wij met software omgaan.
Je noemde het al even maar maar hoe zit het met de impact van AI op de financiële sector?
AI heeft een enorme potentie voor de financiële sector door efficiëntere en nauwkeurigere analyses, verbeterd risicobeheer, fraudedetectie en gepersonaliseerde financiële adviezen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. AI verbetert ook de klantenservice met chatbots en virtuele assistenten die 24/7 beschikbaar zijn. De grote accountantskantoren zijn al jaren bezig met AI en je ziet dan ook enorme investeringen in onze sector.
Kun je een aantal concrete voorbeelden noemen?
JPMorgan’s COiN-platform gebruikt machine learning om juridische documenten te analyseren en bespaart zo duizenden manuren. De robo-adviseur van Charles Schwab biedt geautomatiseerde op AI gebaseerde beleggingsadviezen aan klanten. In de VS is TurboTax bezig met AI om belastingaangiften te automatiseren. En bij Nextens zijn we natuurlijk ook bezig om belastingprofessionals te ondersteunen bij het analyseren van aangiften en het opstellen van advies.
Welke beperkingen en gevaren kleven er aan AI, met name in de financiële sector?
Zoals ik eerder al zei, zijn er ook in de financiële sector risico’s, zoals privacykwesties, systeemfalen en manipulatie, wat grote financiële gevolgen kan hebben. Hoewel AI vaak accurater is dan mensen, moeten we voorzichtig zijn met het volledig vertrouwen op deze systemen. De menselijke component blijft altijd essentieel voor het nemen van weloverwogen beslissingen.
Vooral voor klanten zal het menselijke aspect nog steeds enorm belangrijk zijn. Het is immers niet het AI-systeem dat verantwoordelijk is voor je product en/of dienst. AI is daarbij altijd een hulpmiddel. Dit is voor de klanten van Nextens zo maar ook voor de klanten van onze klanten.
Ik wil het ook even hebben over AI en fiscaliteit. Hoe zie jij de potentiële toepassingen van AI specifiek voor het fiscale vak?
AI en fiscaliteit is voor ons natuurlijk buitengewoon interessant. AI kan helpen bijvoorbeeld bij het automatiseren van belastingaangiften, het identificeren van fouten, en het voorspellen van belastingverplichtingen. Dit kan bedrijven en personen enorm helpen bij financiële maar ook strategische planning.
Tevens zijn er toepassingen op het gebied van het genereren van fiscaal advies. Je kunt straks met Nextens AI heel makkelijk je klantenbestand analyseren en op basis van recente uitspraken gelijk een lijst van klanten selecteren voor wie de uitspraak relevant is. Daarna vraag je Nextens AI om een gepersonaliseerde uitnodiging te mailen naar deze klanten waarin je uitlegt wat je voor ze gaat doen met een aantal scenario’s die al berekend zijn op basis van de gegevens van die klanten in Nextens. Het is vervolgens de rol van de belastingadviseur (of tax manager) om het gesprek aan te gaan en een advies op maat te geven.
In 2026 zijn we denk ik al zo ver dat dit proces bijna automatisch verloopt, dus helemaal van uitspraak tot betaald adviestraject. Dus ja, de mogelijkheden voor AI en fiscaliteit zijn groot.
Wat zijn de AI plannen van Nextens? Kunnen we binnenkort op dat vlak al iets verwachten?
Zeker! We werken nu met een heel team hard aan onze AI-oplossing, genaamd Tex. Een AI-chatbot of agent die het mogelijk maakt te chatten met je belastingalmanak. Tex maakt gebruik van de content uit onze kennisbank Nextens Naslag (wetten, jurisprudentie, vakartikelen, etc) om razendsnel goed onderbouwde antwoorden te genereren. Zonder lange zoektochten biedt TEX daarmee direct inzicht in relevante bronnen, terwijl de tool heldere en begrijpelijke teksten produceert die ook voor niet-experts te begrijpen zijn. Bovendien werkt TEX uitsluitend met geverifieerde content en geeft het transparantie in zijn bronnen, zodat je altijd de controle behoudt over de gedeelde informatie.
Dat klinkt veelbelovend. Op welke termijn kunnen we hier iets van verwachten? Is er een mogelijkheid voor klanten om dit te testen bijvoorbeeld?
We hebben nu al een kleinschalige alpha test lopen. Vanaf januari gaan we een grote beta lanceren. Na Nextens Connect op 14 november kun je je daarvoor aanmelden en aan de slag gaan met TEX. Hou daarvoor onze webiste in de gaten of aboneer je even op onze nieuwsbrief, dan krijg je een berichtje op het moment dat we er klaar voor zijn.
Welke rol speelt RELX hierin voor Nextens?
Nextens is onderdeel van RELX en RELX investeert al meer dan 10 jaar in AI en ondersteunt Nextens met waardevolle kennis en technologie. Met 11.000 techspecialisten en een jaarlijkse investering van 1,7 miljard dollar in tech, profiteren wij van deze expertise om geavanceerde AI-oplossingen te kunnen ontwikkelen. Onderdeel zijn van RELX is voor ons een voordeel ten opzichte van de concurrentie dat eigenlijk niet in geld is uit te drukken.
Hoe denk jij dat de wereld eruitziet over vijf tot tien jaar?
Over vijf tot tien jaar zullen zelfrijdende auto’s en drones die pizza’s bezorgen heel normaal zijn. Achter de schermen zullen AI-systemen veel dagelijkse processen optimaliseren zonder dat we het merken. Bijvoorbeeld een AI-systeem dat automatisch een nieuwe vlucht boekt als je je huidige vlucht dreigt te missen, zonder dat je zelf iets hoeft te doen of er iets van merkt.
Ik verwacht ook dat dan de energie die nodig is voor de enorme hoeveelheden rekenkracht tegen die tijd op een duurzame manier opgewekt zal worden. We moeten immers ook op onze planeet letten.
Bedankt Rron! We zijn benieuwd naar de toekomst, zowel naar de zelfrijdende taxi’s als de AI-oplossingen van Nextens.
Rron Nushi is Product Manager AI bij Nextens en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van AI-systemen binnen Nextens.
De Toekomst van Fiscaliteit: Blockchain
Hoe blockchaintechnolgie de potentie heeft de fiscale wereld te veranderen.
The post AI en fiscaliteit: in gesprek met Rron Nushi, Product Manager AI bij Nextens appeared first on Nextens.