Rekentool
Meerderheid Europese bedrijven optimistisch over waarde bedrijf
Uit onderzoek van Marktlink blijkt dat zo’n 40% van de Europese MKB-eigenaren geen idee heeft hoeveel hun bedrijf waard is. Dit vormt een risico. Bedrijven die bijvoorbeeld willen groeien zullen immers aan potentiële investeerders een gedetailleerde waardering moeten kunnen overleggen. Ze zijn echter wel positief gestemd over de waarde van hun bedrijf.
Europese verschillen
De enquête, die meer dan 1000 MKB-bedrijven in heel Europa omvatte, suggereert wel dat de meerderheid optimistisch is over de waarde van hun bedrijf. Maar liefst 72% van de respondenten verwacht dat de waarde van hun bedrijf zal toenemen. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de verschillende landen.
Nederland kent sterke vraag naar MKB-bedrijven
In Nederland verandert de markt van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en is er een sterke vraag naar te koop staande MKB-bedrijven. België daarentegen kent meer focus op internationale transacties en minder op Europa. Terwijl in Duitsland een mismatch is ontstaan tussen de vraag naar MKB-bedrijven en het aanbod ervan.
Uitdagingen voor MKB’ers
Hoewel er verschillen zijn in Europa, zijn er ook overeenkomsten in de uitdagingen waarmee MKB-bedrijven te maken hebben. Specifiek is er een tekort aan geschoolde arbeiders, vormen automatisering en robotisering een bedreiging en vinden veel MKB-bedrijven het moeilijk om duurzaamheidsdoelen te integreren. Ondanks deze onzekerheden voelen de meeste Europese MKB-bedrijven zich zelfverzekerd over hun economische kansen.
Emotionele waarde en werkelijke prijs zijn niet gelijk
Maar optimisme dat niet wordt ondersteund door cijfers over de waarde van een bedrijf kan ook een risico vormen. Er kan dan sprake zijn van overschatting. Daarom is het raadzaam voor alle MKB-bedrijven om een waardering uit te (laten) voeren. Dit helpt hen verifiëren of hun optimisme over kansen en ambities gegrond is.
Tom Beltman, managing partner van Marktlink in Nederland, voegt toe: “Ondernemers zijn vaak naar binnen gericht en zien de markt om hen heen niet. Dit kan leiden tot misverstanden. Bijvoorbeeld omdat er vaak een verschil is tussen de emotionele waarde en de daadwerkelijke prijs die een bedrijf oplevert wanneer de eigenaar klaar is om te verkopen. Helaas word je niet altijd gecompenseerd voor de energie die je in je bedrijf stopt. Het is niet voor niets dat ondernemers realistischer worden over de waarde van hun bedrijf naarmate ze dichter bij een exit komen.”
Het belang van bedrijfswaardering voor financieel managers
Als financieel manager is het cruciaal om een duidelijk en accuraat beeld te hebben van de waarde van het bedrijf. Dit inzicht is niet alleen belangrijk voor eventuele verkoopoverwegingen. Ook voor het maken van strategische beslissingen en het verbeteren van de bedrijfsprestaties is dit belangrijk. Een gedegen waardering helpt bij het identificeren van verbeterpunten en stelt je in staat om gerichte maatregelen te nemen om de operationele efficiëntie te verbeteren en zo de aandeelhouderswaarde te vergroten.
De Nextens bedrijfswaardering rekentool
Bij Nextens hebben we speciaal voor ondernemers een gratis rekentool ontwikkeld. Hiermee kunnen ze eenvoudig zelf hun bedrijf waarderen op basis van de Discounted Cashflow Analyse (DCF). Deze bedrijfswaardering rekentool biedt een laagdrempelige manier om inzicht te krijgen in de waarde van je bedrijf en vormt daarmee een eerste stap naar een beter begrip van financiële planning en strategie.
De Nextens bedrijfswaardering rekentool
Bij Nextens hebben we speciaal voor ondernemers een gratis rekentool ontwikkeld.
Bekijk de rekentool
Vul je gegevens in
Kies een aanhef
heer
mevrouw
Vul je gegevens in
Tot slot
Accounting
Administratie
Belastingadvies
Boekhouding
MKB
Multinational
Notaris
Anders
Nederland
The post Meerderheid Europese bedrijven optimistisch over waarde bedrijf appeared first on Nextens.