Wat is de Autokostenfictie?

Voor de meeste werkgevers is de autokostenfictie een relevant begrip. Het verwijst namelijk naar de belasting die werknemers moeten betalen als ze een auto van de zaak ook voor privédoeleinden gebruiken. Als werkgever is het daarom van belang dat je op de hoogte bent van de regels en gevolgen, zodat je je medewerkers ten eerste goed kunt informeren maar ook juridische en financiële problemen kunt vermijden.

Wat verstaan we onder de Autokostenfictie?

Autokostenfictie, ook wel bekend als de bijtelling voor privégebruik van een zakelijke auto, houdt in dat een werknemer belasting moet betalen over het privégebruik van een door de werkgever ter beschikking gestelde auto. De overheid beschouwt dit privégebruik als een vorm van loon in natura. Daardoor wordt de waarde hiervan bij het salaris opgeteld en belast.

Hoe wordt de bijtelling berekend?

De hoogte van de bijtelling hangt af van de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingspercentage. Het standaardpercentage is momenteel 22% van de cataloguswaarde. Voor volledig elektrische auto’s geldt een lager percentage, hoewel dit percentage kan variëren afhankelijk van het bouwjaar en de CO2-uitstoot van de auto.

Voorbeeld: Stel, een van jouw werknemer rijdt in een zakelijke auto met een cataloguswaarde van €30.000. Bij een bijtellingspercentage van 22% wordt er jaarlijks €6.600 bij het salaris opgeteld. Dit bedrag wordt belast volgens de normale loonbelastingtarieven.

Uitzonderingen op de regel

Zoals bij bijna alle wet- en regelgeving geldt ook hier dat er uitzonderingen bestaan waarmee je als werkgever en werknemer rekening moeten houden:

Kilometeradministratie: Als een werknemer kan aantonen dat hij of zij minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt met de zakelijke auto, vervalt de bijtelling. Dit moet echter nauwkeurig worden bijgehouden en geregistreerd.

Oldtimers: Voor auto’s ouder dan 15 jaar geldt een bijtellingspercentage van 35% van de dagwaarde in plaats van de cataloguswaarde, wat vaak gunstiger is.

Wat betekent de Autokostenfictie voor jou als werkgever?

Als werkgever heb je een aantal verplichtingen en aandachtspunten als het gaat om de autokostenfictie:

Communicatie: Informeer je werknemers duidelijk over de gevolgen van het privégebruik van een zakelijke auto. Dit voorkomt verrassingen op de loonstrook en mogelijke ontevredenheid.

Administratie: Zorg voor een goede administratie van de autokilometers. Dit kan handmatig of geautomatiseerd. Een sluitende kilometerregistratie is cruciaal om discussies achteraf met de Belastingdienst te voorkomen.

Belastingafdracht: De bijtelling moet correct worden verwerkt in de loonadministratie, zodat de juiste loonbelasting wordt afgedragen. Fouten hierin kunnen uiteraard leiden tot fikse naheffingen en boetes.

Alternatieven en overwegingen

Het aanbieden van een zakelijke auto is natuurlijk niet de enige optie voor een werkgever. Je kunt ook overwegen om gebruik te maken van:

Mobiliteitsbudget: Een flexibel budget waarmee jouw werknemers zelf kunnen bepalen hoe ze reizen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, een fiets of een deelauto.

Kilometervergoeding: Een vergoeding per gereden zakelijke kilometer met de privéauto. Dit kan voordeliger zijn voor zowel werkgever als werknemer. Je kunt dit eenvoudig berekenen met de Nextens rekentool. Je vindt deze in onze kennisbank Nextens Naslag.

Dus hoe ga jij om met de Autokostenfictie?

De autokostenfictie is een belastingaspect dat aanzienlijke financiële gevolgen kan hebben voor zowel werkgevers als werknemers. Zorg er dus voor dat je altijd op de hoogte bent van de laatste wet- en regelgeving zodat zowel jij als je werknemers niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

Nextens al 70 jaar toonaangevend op het gebied van fiscale kennis

Nextens is al 70 jaar dé fiscaal partner van partner van fiscalisten en toonaangevend op het gebied van fiscale kennis. Wil jij ook profiteren van deze kennis en ervaring? Neem dan contact op met een van onze experts. Ze vertellen je er graag meer over.

The post Wat is de Autokostenfictie? appeared first on Nextens.